Noot bij ECLI:NL:HR:2019:376 - smartengeld bij inbreuken op fundamentele rechten Femke Ruitenbeek-Bart Letselschade Annotatie publicatiedatum: 28-06-2019 Leed of verdriet komen in het schadevergoedingsrecht slechts in enkele, door de wet benoemde gevallen voor vergoeding in aanmerking. Wanneer de benadeelde niet is aangetast in zijn eer of goede... lees meer
Noot bij ECLI:NL:RBZWO:1996:AD2599 - smartengeld en persoonlijke gevolgen van letsel Jasper Keizer Letselschade Annotatie publicatiedatum: 27-05-2019 In hoeverre kan en mag de rechter bij de bepaling van de hoogte van het smartengeld rekening houden met de bijzondere persoonlijke gevolgen van letsel op het leven van de benadeelde? Een noot bij... lees meer
Noot bij ECLI:NL:RBMNE:2018:3387 - aansprakelijkheid werkgever voor letsel tijdens bedrijfsuitjes Tirza Oude Vrielink Aansprakelijkheidsrecht, Letselschade Annotatie publicatiedatum: 11-12-2018 Bij aansprakelijkheid van de werkgever voor ongevallen tijdens bedrijfsuitjes wordt vaak (te) snel gedacht aan het goed werkgeverschap van artikel 7:611 BW. Dat is op zich niet vreemd, aangezien... lees meer
Gedachten bij een gepersonaliseerd consumentenrecht Vanessa Mak Consumentenrecht Artikel publicatiedatum: 02-12-2018 Eerder verscheen in het Tijdschrift voor consumentenrecht & handelspraktijken een artikel over onlineprijspersonalisatie in het Nederlandse consumentenrecht. Consumenten kunnen zich beduveld... lees meer
Geschillencommissie, wees transparant! Marco Loos, Vanessa Mak Consumentenrecht Artikel publicatiedatum: 08-11-2018 De Geschillencommissie is de overkoepelende organisatie voor ruim 70 geschillencommissies op het gebied van consumentenzaken in Nederland, en voor een geschillencommissie voor beroep en bedrijf.... lees meer
Telefoonabonnement met mobiele telefoon: gratis of niet? Chantal van den Borne-Verheijen Consumentenrecht Artikel publicatiedatum: 06-11-2018 Een telefoonabonnement waarbij de mobiele telefoon ‘gratis’ of tegen een gering bedrag ter beschikking wordt gesteld, wie laat zich er niet door verleiden? En in hoeverre moet de consument... lees meer
Valkuilen bij het inzetten van social media bij consumentenreclame Jos van der Wijst Consumentenrecht Artikel publicatiedatum: 14-09-2018 Socialmedia heeft inmiddels een vaste en belangrijke plaats ingenomen in het leven van veel consumenten. Ondanks berichten over datalekken door bijvoorbeeld Facebook, blijven veel consumenten... lees meer
Consument die klaagt over nonconformiteit is goed beschermd Jos van der Wijst Consumentenrecht, Contractenrecht, Verbintenissenrecht Artikel publicatiedatum: 05-09-2018 In dit artikel worden twee uitspraken besproken waar een consument klaagt over de nonconformiteit van de aan hem geleverde goederen. Uit deze uitspraken blijkt dat de consumentenbescherming in... lees meer
De gevolgen van de EU-richtlijn hypothecaire leningen voor consumenten Vanessa Mak, Jurgen Braspenning Consumentenrecht, Hypotheekrecht en pandrecht (zekerheidsrechten) Artikel publicatiedatum: 31-01-2018 Welke gevolgen heeft Richtlijn 2014/17/EU betreffende hypothecair krediet voor consumenten gehad op de Nederlandse praktijk? De Richtlijn, geïmplementeerd in titel 7.2B BW en van kracht sinds 14... lees meer
Collectief procederen - Ontwikkelingen in Nederland en Duitsland Willem van Boom, Franziska Weber Consumentenrecht Artikel publicatiedatum: 01-04-2017 In deze bijdrage wordt onderzocht wat het Duitse voorontwerp over de ‘Musterfeststellungsklage’ en het Nederlandse wetsvoorstel collectieve schadevergoedingsactie (34608) toevoegen aan de... lees meer